Hasan Akarsu
“BEN HEP SENİN YANINDAYDIM” (*)

Nejat İşler, 1972 İstanbul-Eyüp doğumlu olup tiyatro öğrenimi görür, dizilerde oynar, İstanbul Devlet Tiyatrosu’nda çalışır. Televizyon dizilerinde ve sinema filmlerinde oynar. Gerçek Hesap Bu (2016) kitabından sonra “Ben Hep Senin Yanındaydım” adlı öykü yapıtıyla okurlarına ulaşır. Yapıtta altı uzun öykü var. Öykülerde bohem yaşantı, küfür dili ve bıçkın delikanlı tipleri ilgi çeker. Düş ürünü bir anlatım, olağanüstülükler öykülerin ilgiyle okunmasını sağlar.

      “Dört Yılda Bir” öyküsünde anlatıcı, 29 Şubat doğumlu olduğu için doğum gününün dört yılda bir kutlandığını anımsatır. “Ahmet’in Öyküsü” askerlik anılarına yaslanır. Anlatıcı Ahmet Asteğmendir ve Urfa’da askerlik yapar. Kötü düş gördüğünde annesini arama alışkanlığı vardır. Gece yarısından sonra annesini arar ve olumsuz bir olayın olduğunu sonradan öğrenir. Babası, evlerini amcasının zorlamasıyla satmak zorunda kalmıştır. Narkotikte çalışan amcası onu uyuşturucu işine karıştırır. Askerliğinin bitimine 52 gün varken babasının ölüm haberini alır ve Üsteğmen Levent’in kayırmasıyla idare edilerek izinli gider, geriye dönmez. İstanbul’da arkadaş çevresinde gece yaşamına uyar. Arkadaşı Müco ile Maria birlikte olurken Ahmet de Sırp Milena’yla takılır. Adnan amcasından evin satılmasının hesabını sormak ister, öldürmek için planlar yapar. Kan davasından çocukken İstanbul’a kaçırılan Ado (Adalet) abisi silah verir. Ahmet’in annesi, Ahmet’e asıl babasının Adnan Amcası olduğunu söyler. Çocukları olmadığı için annesi Adnan’la yatmıştır. Adnan, Ahmet’in Amcababasıdır. Yine de onu öldürür, o sırada Adnan’ın adamları da annesini öldürür. Karışık bir öykü gibi görünse de olayların bağlantıları öykünün kolay okunmasını sağlar.

         “Adı Bahtiyar” öyküsünde anlatıcı Bahtiyar olup bir kıyı kasabasındadır. Çocuklara futbol oynatır, antrenörlük, oyunculuk yapar. Günceli izler, kendini yeniler sürekli. Muğla’nın bir köyünde maç sonuçlarını fala bakarak önceden bilen hoca olduğunu duyup ona gider. Onun verdiği içkiyle kendinden geçer.

       “Biz Zavallı Erkekler” öyküsünde altı bölüm vardır. Anlatıcı Armut’un asıl mesleği mimarlıktır; ama Nişantaşı’nda bir bar işletir. Okul arkadaşı Hıyar, Amerika’da okur, evlenir, boşanır, zor durumlarda Armut’ta kalır. Barmen’in doğum günü olduğu için izinlidir. Barda Armut kalır, geç gelen bir kadınla içip sevişir. Adı Lilith olan kadın, Armut’un arkadaşı Hıyar’ı kendisine âşık eder. İki arkadaş böylece aynı kadınla yaşarlar. Hıyar, üstünlük sağlar ilişkilerinde. Lilith ise erkekleri kullanarak “256 Erkek Tipi” kitabını yazar. Ardından “Zavallı Erkekler” kitabına başlar. Seviştiği erkekleri “salaklar” olarak adlandırır.

        “Hayalet Palyaço’nun Laneti” öyküsü beş bölümdür ve öykü adını çalınan Picasso’nun tablosundan alır. Tablonun Kuveyt Sarayı’ndan çalındığı, ederinin on milyon dolar olduğu bilinir. Tabloyu ele geçirmek için birçok oyunlar oynanır. En son Hamburg’a kaçırılır, orada uyuşturucu baronuna verilecekken polisler olaya el koyar. Hamburg Müzesi’ne konulan tablonun birkaç hafta sonra oradan da çalındığı haberi duyulur. Merakla okunan sürükleyici bir öykü olduğunu belirtmeliyiz. “Öfkeli Piçler Bataryası” öyküsü de düş düşler dünyasını yansıtan ve olağanüstülükler taşıyan bir öyküdür. 10 bölümlük öykünün sonunda anlatıcı, kendi yetiştirdiği üzümlerden yaptığı şarapları içerken ölmeye yakın olduğunu belirtir ve “Başka bir dünyanın mümkün” olduğunu söyler.

        Nejat İşler, alışılmış öykünün dışında, aykırı bir gençliğin öykülerini yazıyor. Kendine özgü bir anlatım yakaladığını söyleyebiliriz. Düşler, olağanüstülükler öykülerin ilgiyle okunmasını sağladığı gibi heyecanlandırıyor da.

 

(*) Ben Hep Senin Yanındaydım-Nejat İşler, Öykü, Mundi Kitap (Can Sanat), 1. Basım, Mayıs 2019, 160 s.  

(Yeniden Türk Dili Dergisi, Dijital, Sayı:21, mart-Nisan 2021)

Yazı Tarihi : 12.03.2021